Standardizovaný test laterality
Standardizovaný test laterality je v kompetenci příslušné pedagogicko-psychologické poradny vykonaný proškoleným pracovníkem, u nás je nejrozšířenějším Matějčkův - Žlabův test laterality z roku 1972.1 K vykonání tohoto testu, který nemusí být jednorázový, ale i opakovaný, se však dostane jen nepatrný zlomek populace dětí, protože jak už bylo řečeno, lateralitu většiny dětí určí rodiče a učitelé MŠ a ZŠ. L. Křišťanová ve své instruktážní práci Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou (1998), ale cituje autory tohoto testu: "Zkouška může být používána psychology, speciálními pedagogy, učiteli, lékaři a dalšími pracovníky"2 a říká, že vzhledem k nedostupnosti tohoto testu, jej s laskavým svolení ze strany autorů testu zveřejňuje.
K standardnímu testu Matějček - Žlab se v praxi dostanou jen děti, které ještě těsně před nástupem nebo po nástupu do první třídy tápou ve volbě vedoucí ruky při psaní. Z rozhovorů s učitelkami prvních tříd vyplývá, že je většinou dva tři měsíce čekají, jestli se lateralita ruky samovolně i pod vlivem dětského kolektivu neustálí. Když už je volba nevyhnutná, po konzultaci s výchovným poradcem školy je doporučeno rodičům udělat kroky k odbornému vyšetření, které provádí PPP nebo jiné adekvátní zařízení.
Úkolem specializovaného pracovníka je provést s dítětem standardizovaný test, který se v našich podmínkách používá už celá desetiletí - úkol je to složitý, protože se týká dítěte, které vykazuje souběžně roztroušené známky leváctví i praváctví, a je na zvážení, zkušenostech a umu speciálního pedagoga, aby doporučil jedno z mnoha řešení. V úvahu musí vzít nejen znaky, kterými se dítě projevuje, ale i celkovou praktičnost tohoto řešení a věřit, že rozhodnutí bude dítětem, rodiči a učiteli respektováno. Dítě není stroj, a tak některému může pomoci odklad školní docházky, s kterým se ovšem v současné době z různých důvodů šetří, ale může se i stát, že dítě se pod tlakem vědomí toho, že se kolem něj něco děje a že dostává impuls k tomu, že se má už konečně rozhodnout pro jednu nebo druhou ruku, se nakonec podle vlastního uvážení nakonec rozhodne - a udělá to třeba opačně a všichni zúčastnění musí doufat, že to tak bylo správně. V jiných případech mají někteří rodiče i učitelé pocit, že PPP jen potvrdila to, co už dávno věděli, ale že se na druhé straně nedozvěděli, jak s dítětem dál postupovat - tato situace pak dokumentuje to, že celý proces se většinou zastaví u diagnostikování dítěte, ale nejsou vytvořeny a ověřeny modely metodických postupů, jak pracovat zejména s dětmi nevyhraněnými. Speciální pedagogika od let sedmdesátých se totiž návaznými metodickými postupy nezabývala, a tak souhrnné, prověřené a zobecněné informace o tom, co poradit dětem a rodičům nejsou vůbec dostupné, pokud ovšem vůbec existují.
U nás je nejvíce rozšířen už zmiňovaný Matějčkův - Žlabův test laterality z roku 1972, který se už dávno dostal na veřejnost a stal se základním vybavením učebnic i diplomových prací, které se lateralitou zabývají. Křišťanová pak pro učitele zformulovala soubor zásad, které je potřeba dodržet při testování laterality, a uvádí, že "V zájmu objektivního posuzování musí každý, kdo dítě vyšetřuje, respektovat tyto zásady:
- Musíme dokonale znát všechny konkrétní úkoly.
- Dítěti nesdělujeme důvod vyšetření.
- Dítě vhodně motivujeme, musí se soustředit na cíl úkolu.
- Vyšetřujeme dítě v klidném prostředí, bez přítomnosti jiných osob, zejména matky či jiných rodinných příslušníků.
- Dítě sedí nebo stojí vždy přímo proti tomu, kdo vyšetřuje.
- Musíme mít předem připravené všechny pomůcky.
- Před dítě předkládáme různé předměty tak, aby pravá i levá ruka měla stejnou příležitost, např. k uchopení předmětů a manipulaci s nimi.
- Po skončení, nebo nenápadně v průběhu vyšetření provedeme pečlivé záznamy do předem připravených záznamových archů.
- Dbáme na přísnou objektivitu zkouškových situací.
- Vyvarujeme se rychlých a ukvapených závěrů."
Při vší úctě k autorům i pedagogickým pracovníkům, kteří při diagnostice touto cestou postupují, je potřeba říci, že dítě není hloupé a dobře ví, že se kolem něj děje něco mimořádného, protože o jeho problému s volbou vedoucí ruky se už dávno ve škole i doma veřejně mluví. Může tak při testech mimořádně i poučeně reagovat, částečně i proto, že některé úkoly z testu se už dávno dostaly do běžného veřejného povědomí, někdo je na něm už zkoušel, a takže už ví, co se od něj očekává a co tedy má dělat. Navíc když připočítáme touhu vyhovět rodičům a učitelům, aby tomu trápení byl už konec, můžeme se dostat tam, kam vůbec nechceme...
Vedle Matějček/Žlabova testu existují ještě testy další - naše dvě badatelky Drnková a Syllabová doporučují kombinovat různé sady testů právě proto, aby se vyloučily možné chybné přístupy.
Použitá literatura:
- Matějček, Z., Žlab. Z.: Zkouška laterality, Psychodiagnostické a didaktické testy, 1972
- Křišťanová, Ladislava: Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou, Gaudeamus, Hradec Králové, 4. upravené vydání, 1998, str. 12 - 13
13/12/2015; 20/5/2016