Jak řídí leváci?
Největší britská autoškola AAA Driving School, která licencuje přes dva tisíce autoškol, vydala k mezinárodnímu dni leváků v roce 2008 prohlášení, ve kterém tvrdí, že leváci se učí dovednosti spojené s řízením mnohem rychleji, a že 57 procent leváků projde řidičskými zkouškami napoprvé, zatímco pravákům se to podaří jen ze 47 procent.12
Policení statistiky dopravních nehod nevedou údaje o tom, jestli řidič byl levák nebo pravák, takže na základě takovýchto informací raději nebudeme dělat rychlé závěry a nebudeme spoléhat nebo se bát toho, že řidič je levák.
Pravdou však je, že leváci mohou využívat lepší dispozice k vnímání času a prostoru při sledování provozu a vyhodnocování dopravní situace. Stejně tak zde byla už mnohokrát zmíněna jejich přizpůsobivost a schopnost rychleji přenášet odpozorované činnosti do vlastní praxe.
Jednou z možných výhod leváků v našem pravostranném provozu může být i to, že levákovo dominantní oko je blíže středu silnice a při míjení se s protijedoucími vozidly, při předjíždění a pohledu do levého zpětného zrcátka mají leváci větší jistotu.
Na straně druhé mohou mít leváci dílčí obtíže, které vyplývají z konstrukce některých ovládacích prvků v automobilu, motocyklu nebo třeba jen jízdního kola.
Typickým příkladem je rozmístění nožních ovládacích pák na motocyklu – zastaví-li pravák v křižovatce na semaforu, v kritickém okamžiku, kdy motocykl skutečně stojí, se pravák intuitivně opře o pravou nohu, později levou nohou zařadí rychlost a rozjede se. Celý sled pohybů vypadá nevinně, ale levák musí myslet na to, že když se zapomene postavit na pravou a opře o svou levou nohu, musí v okamžiku, kdy probleskne oranžová, rychle překlopit váhu celého stroje na stranu opačnou a levou zařadit. Pokud si tím vyslouží jen nevraživé troubení věčně spěchajících řidičů, svět se nezboří, ale když přitom ztratí rovnováhu, může to skončit všelijak.
Jinou kapitolou jsou zkušenosti řidičů, kteří se z různých důvodů ocitli rázem v roli řidiče v opačně orientovaném provozu a v autě, které má řadicí páku a ovládací prvky jinde. Základem je předem prostudovat pravidla silničního provozu země, kam se chystáme, zejména řešení křižovatek, kruhových objezdů, nejprve pozorovat provoz a pak teprve usednout za volant. Před jízdou je třeba se dobře seznámit s ovládacími páčkami a tlačítky, podívat se do zpětných zrcátek jinak a pak teprve pomalu vyrazit.
Dobrou zprávou pro všechny je to, že schéma řazení, rozmístění nožních pák a dalších ovládacích prvků u volantu a na přístrojové desce v automobilu je stejné u obou stranových variant, a tak má takový řidič návštěvník k dobru alespoň nějakou jistotu.
Pohled do interiéru automobilu Opel Astra GTC - pravostranný provoz
... zde jeho levostranný protějšek pro britský trh Vauxhall Astra VXR
Ve světle pravidel společenského chování se ocitl i automobil – kromě toho, že máme řídit bezpečně a v provozu se chovat slušně a ohleduplně, pro cestující v kabině platí, že „nejčestnější místo v autě je vpravo vzadu ... protože je bezpečnější vystupovat na straně, kde je chodník, ne do vozovky. To ovšem platí jen v zemích, kde se jezdí vpravo, v Londýně nebo v Sydney usedá společensky významná osoba na levé zadní sedadlo,“ radí Ladislav Špaček v Nové velké knize etikety. 13
Být dobrým řidičem nezávisí na tom, jestli člověk je levák, nebo pravák, ale na souboru povahových vlastností, nabytých znalostí a zkušeností, počtu naježděných kilometrů a někdy bohužel jen na pouhé náhodě.
Není možno říci, že by Angličané uměli řídit hůře než Češi nebo naopak, přitom pravák Angličan a pravák Čech vykonávají tutéž práci jinýma rukama.
Fotografie:
https://www.trendzcar.com/2013-vauxhall-astra-vxr.html/2013-vauxhall-astra-vxr-interior-1
https://www.autotribute.com/7190/opel-astra-gtc-reveal-and-details/
8/1/2013