Smyčce pro leváky
Smyčcové nástroje, jako jsou housle, violy, violoncello a kontrabas, by mohly být vyráběny i pro leváky, protože jsou to nástroje poměrně rozšířené, takže zákazníků by mohl být dostatek, navíc při dnešní poměrně kvalitní a variabilní strojové výrobě by to nebyl problém. Přesto ani světoví velkovýrobci je zatím v nějaké širší nabídce nemají
V posledních několika letech se přesto objevily nabídky levostranných
houslí a kontrabasů - např. německá firma GEWA (založena v roce 1925) pro leváky přinesla spíše školní housle v ceně 300-400 eur - na druhé straně jsou to nástroje, které jsou dostupné natolik, aby rodiče mohli takový nástroj pro svého malého začínajícího leváka koupit.Gewa Ideale VL2 Violin 4/4 OC LH (300 eur).
Německý výrobce a největší prodejce hudebních nástrojů v Evropě Thomann nabízí pod svou značkou i své kontrabasy pro leváky (podle některých popisů zboží vyráběné v Lubech u Chebu (Schönbach)) také v přijatelné ceně. Vedle toho jsou v nabídkách čtyřstrunné i pětistrunné i elektrické kontrabasy (upright bass LH) od NS Design z USA v rozmezí od 2000 do 4000 eur.
"Thomann 22 3/4 LH Europe Double Bass" (menzura 105 cm) za 1220 eur a "NS Design NXT4a Bass LH AB" za 2200 eur.
Je zajímavé, že v nabídkách se zatím neobjevily violy a violoncella, takže leváci mohou jen doufat...
S používáním levostranných smyčcových nástrojů, kromě jejich vstřícnosti vůči dispozicím leváků, se ale objevují i otázky spojené s provozováním hudby v orchestrech. Hra na smyčcové nástroje vychází z přirozeného pohybu tažení smyčce pravou rukou od středu těla ven a k hraní potřebuje poměrně velký prostor.
Všimli jste si, že rozestavění jednotlivých sekcí symfonického nebo swingového orchestru odpovídá klaviatuře na klavíru? Každý hudebník se svým nástrojem jako by byl jakousi klávesou umístěn na pomyslné stupnici v basech, středech nebo výškách. Takové rozmístění hudebníků respektují i velké swingové a taneční orchestry i některé rockové a jazzové kapely.
Podíváme-li se na velký symfonický orchestr, pohyby hudebníků jsou jednotné a tvoří jednu pohybující se vlnu za druhou a v zájmu úspěchu celého orchestru je dodržována i pohybová jednota, která celé těleso stmeluje. Levák však provádí pohyby opačné a samozřejmě bude v orchestru tuto jednotu narušovat - kde tedy bude levák houslista sedět? Pravděpodobně na levém kraji houslové a violové sekce, aby nikomu by nepřekážel, podobně jako leváci sedávají ve školní lavici nebo při jídle u stolu.
Jak je vidět, v budoucnu čekají změny i tradiční uspořádání velkého orchestru, zatímco v malých uskupeních byli leváci se svými nástroji zažiti už dřív. Rockabilly, rock´and´roll, beat a rock – byly vůči tradované klasické hudbě ve své době volnomyšlenkářskými, z principu provokativními a opozičními hudebními směry. Destrukce hudebních pravidel se mimo jiné projevila i při živém vystupování, při němž rozmístění hráčů na pódiu bylo především otázkou domluvy v kapele. Možná i to levákům umožnilo, aby se v této době, na rozdíl od jiných činností, v hudbě tak snadno jako leváci prosadili.
Zdroje:
https://www.thomann.de/cz/housle_pro_levaky.html; https://www.thomann.de/cz/kontrabasy_pro_levaky.html; https://www.thomann.de/cz/elektricke_kontrabasy_pro_levaky.html
březen 2021